Digimarkkinoinnin perustyökalut: Verkkosivut

Blogisarjassamme ”Tilitoimiston markkinointi” käsittelemme kokonaisvaltaisesti tilitoimistolle tarpeellisia markkinointitoimenpiteitä sekä annamme konkreettisia vinkkejä sen toteutukseen.

Digimarkkinointi kannattaa aloittaa perusasioista.

Jos yrittää muuttaa kaikkea kerralla tai haukata liian suurta palaa, se yleensä vain kostautuu.  Tilitoimistollanne on todennäköisesti rajallisesti aikaa, rahaa, ihmisiä ja osaamista digimarkkinointiin. Toinen tärkeä syy ottaa askel kerrallaan on, että jos tilitoimistonne aika menee erilaisiin kokeiluihin perusasioiden ja strategian toteuttamisen sijaan, digimarkkinointinne jää tuloksettomaksi.

Olemme valinneet toimivimmat keinot pienten ja keskisuurten tilitoimistojen myynnilliseen markkinointiin verkossa. Aloitetaan verkkosivuista.

Oivaltakaa merkitys!

Jos tilitoimistonne päätyy tekemään vain yhden digimarkkinoinnin asian, sen pitää olla verkkosivut. Ne luovat uskottavuutta ja ammattimaista kuvaa – ja tietysti pohjan digimarkkinoinnin tekemiselle. On turhaa panna euroja verkkomainontaan ja hankkia kävijöitä yrityksen verkkosivuille, jos sivusto karkottaa kävijät muualle. Ei laadukasta sisältöä, ei kävijää aktivoivia asioita, kuten mahdollisuus tilata uutiskirje ja kysyä lisätietoja palveluista.

Huono verkkosivusto on kuin kaupan tuulikaappi, johon haalitaan ihmisiä ilman, että heidät päästetään sisään ostoksille.

Muistathan vielä!

Kun nykyinen asiakkaanne tarvitsee jonkin uuden palvelun tai ratkaisun, hän selvittää asiaa verkkosivuiltanne (ja ehkä myös muiden tilitoimistojen verkkosivuilta) ennen kuin hän soittaa tai lähettää teille sähköpostia. Kun asiakas etsii tilitoimistoa, hän menee suoraan Googleen. Google löytää vain hyvin tehdyt verkkosivut.

Toteuttakaa kumppanin kanssa

Suosittelemme verkkosivuston suunnittelun ja toteutuksen ostamista alan yritykseltä. Tilitoimiston koosta ja digitaalisen markkinoinnin tavoitteista riippuen perusverkkosivujen toteutus maksaa noin 3 000 – 10 000 euroa. Hinta riippuu paljolti sivujen laajuudesta, niiden toiminnallisuudesta, käytettävästä kuvamateriaalista sekä valitusta toteutuskumppanista.

Suomessa on paljon pieniä 3–10 hengen osaavia ja kustannuksiltaan kohtuullisia digitoimistoja. Ne auttavat tekemään verkkosivuja verkkosivuosoitteen ja palvelintilan hankkimisesta aina logon ja graafisen ilmeen suunnitteluun ja toteutukseen, joskin verkkosivujen tekstien suunnittelu ja kirjoittaminen jää yleensä tilitoimiston vastuulle.

Suosittelemme, että tilitoimistonne valitsee kumppaniksi sellaisen toimiston, joka osaa tehdä sivut avoimeen lähdekoodiin perustuvalle WordPress-alustalle. Se on ylivoimaisesti suosituin verkkosivujen julkaisualusta Suomessa nykyisin. Sen avulla on helppoa ylläpitää ja julkaista sisältöä ja sitä myös kehitetään aktiivisesti. Vierityspalkki-blogi on järjestänyt WordPress-tekijöiden haun ja tehnyt niistä koosteen. Erityisesti ”Pienet ja notkeat haastajat” -kategoriasta voi löytyä tilitoimistollenne sopiva kumppani. Huom! Kooste on vuodelta 2014.

WordPress-toimistoja

Pienten digitoimistojen lisäksi Suomesta löytyy paljon freelancereita, eli yksittäisiä henkilöitä, jotka tekevät verkkosivujen suunnittelua ja toteutusta oman toiminimensä tai yrityksensä kautta. Freelancerit saattavat olla hieman edullisempia kuin pienet toimistot, mutta pohtikaa mahdollisia riskejä, esim. osaamisen laajuutta, ylläpitoa ja asiakaspalvelua, jos päädytte valitsemaan yksittäisen freelancerin suunnittelutoimiston sijaan.

Freelancer-suunnittelijoita

Sisältö teiltä

Verkkosivuston sisällön suunnittelu ja tuottaminen ovat lähtökohtaisesti tilitoimiston omalla vastuulla. Verkkosivujen suunnittelutoimistoista harvoin löytyy liiketoimintanne ja asiakaskuntanne hyvin tuntevaa suunnittelijaa ja kirjoittajaa.

Hyvien verkkosivujen ominaisuudet

Mistä on hyvät verkkosivut tehty?

• Löydettävästä sisällöstä

Asiakas kokee, että sisältö on laadukasta ja vastaa hänen kysymyksiinsä. Koska sisältö on myös hakukoneoptimoitua, se löytyy Googlella.

• Ajan tasalla olosta

Asiakkaan silmä osuu ensimmäisenä päivitettyyn uutiseen. Sivuja tulee siis pystyä päivittämään helposti. Julkaisujärjestelmällä tulee myös olla helppoa luoda kampanjasivuja.

• Käytettävyydestä

Asiakas löytää etsimänsä tiedon helposti joko navigoimalla tai sivuston sisäisen hakukoneen avulla.

• Vuorovaikutuksellisuudesta

Asiakas näkee yhteydenottomahdollisuuden heti etusivulla. Kaikilla sivuilla kävijää kehotetaan tekemään asioita.

• Toimivuudesta mobiilissa

Asiakas pääsee sivuille helposti tabletillaan tai kännykällään.

 


Oliko
tekstistä
hyötyä?
0
0
Jaa
teksti: